Hvilken ukedag er best? Hvilket klokkeslett?

Beste klokkeslett og ukedag for nyhetsbrev har sprikende statistikker. Det er fordi mottakerne av brevene tilhører ulike målgrupper som oppfører seg ulikt. Når du hører statistikk over nyhetsbrev, må du derfor ikke sluke alt rått og kopiere strategien over på dine nyhetsbrev. Du må sjekke om statistikken stammer fra samme type kundegruppe som det du har selv.

Du må teste dine egne kunder

Hva som er beste tidspunkt avhenger av hva du selger og hva slags kunder du har. Selger du for eksempel til ungdommer, bør du vente til etter lunsj med å sende ut nyhetsbrevet, viser en statistikk. Om det skyldes at ungdommene er ivrige på skolen eller om de sover lenge om morgenen, vet vi ikke.

Slik finner du beste tidspunkt for utsendelsen

  1. Hent inn informasjon om kundene

    Hent først inn mest mulig informasjon om kundene, enten via eksterne databaser eller ved å sende kundene spørreundersøkelser. Etter det kan du danne deg et bilde av hvem kundene dine er.

  2. Lag hypoteser

    Så må du lage noen hypoteser om kundene. La oss si du selger verktøy til håndverkere. Det er ikke lett å lese nyhetsbrev på en bråkete byggeplass. En hypotese blir da at det kan hende dine kunder liker å lese nyhetsbrev på kvelden hjemme i stuen.

  3. Test kundene

    Når hypotesen er etablert, da er det bare å teste. Bruk teknologi som ordner A/B-testing. Send nyhetsbrev til halvparten av kundene om morgenen og identisk brev til den andre halvparten om kvelden. Så teller du opp responsen.

Man må teste kun én ting om gangen. Man må ikke endre emnefelt eller innhold når man tester klokkeslett og ukedag. Emnefelt kan du heller teste neste gang – når du vet hva som er beste tidspunkt for dine kunder.

Disse hypotesene kan du selv teste

Søndag formiddag

Send nyhetstsbrevet søndag formiddag – hvis det du selger, passer en søndag formiddag

Forfatteren av en e-bok valgte bevisst å sende ut nyhetsbrev på det tidspunktet som går for å være det verst tenkelige: Lunsjtid på søndag. Hun sendte til 2200 personer og fikk solgt 53 e-bøker samme dag! En kjempebra respons. (Kilde: Copyblogger.com) Man kan ha som hypotese at spesielt dette produktet – en e-bok – passer bra på en søndag når folk er hjemme med god tid i sofaen.

Strategier, tips og triks rett til deg!

  • Hidden
  • Hidden
  • Fyll ut e-postadressen din
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.

Det er nettopp dette som er poenget. Du selger noe annet enn nabobedriften, derfor har dere ulike optimale tidspunkter for nyhetsbrev og e-DM.

En undersøkelse viser for eksempel at e-poster med reklame for ferier har god åpningsrate ved 17-19-tiden. Selger du klær eller helse, bør du derimot velge kl 19-22. (Kilde: Pure360)

Land og yrkesgrupper

Det er også forskjell fra land til land. Nordmenn er litt mer ivrige lesere av e-poster sent på kvelden enn det spanjoler er. Sender du til 100 nordmenn sent på kvelden, vil 5 av dem åpne e-posten. Sender du til 100 spanjoler, vil 4 av dem åpne. På formiddagen er det motsatt, da vil 6 nordmenn åpne eller tilsvarende 7 spanjoler. (Kilde Mailchimp).

Er målgruppen din advokater, bør du sende mellom 9 og 14. Er målgruppen sykepleiere som tar seg av nyfødte, bør du ikke sende kl 18, vent heller til kl 20, aller helst bør du sende mellom kl 9 og 16. (Kilde Mailchimp). Disse eksemplene viser at det optimale sendetidspunktet varierer med målgruppen.

Tilpass deg til publikum

Tenk gjennom målgruppene dine og hvordan de lever – og tilpass tidspunktet til dette.

Ulike skjermer gjennom dagen

Folk bruker både mobiltelefon, nettbrett og PC. En undersøkelse viser at folk tar frem nettbrettet i 20-21-tiden (Kilde: Harland Clark Digital). Har du et komplisert budskap, eller et komplisert skjema som skal fylles ut, bør du sende det ut når folk har tid og ro til å lese og sitter med en stor nok skjerm. På jobben har gjerne folk stor nok skjerm, men de har kanskje ikke tid nok. Når folk sitter på bussen, har de kanskje tid, men ikke nok ro.

En hypotese er derfor at kundene bør få ditt kompliserte budskap et stykke utpå kvelden.

Den første timen er den viktigste

Statistikkene sier at en e-post har størst sjanse for å bli lest den første timen etter at den er sendt. Når det har gått noen timer, synker sjansen dramatisk. Du kan ikke sende ved lunsjtider og forvente at e-posten blir lest om kvelden. Du bør heller ikke sende ut om natten.