Vårt råd er at du setter alle delene i den digitale markeds­føringen i system. Når alt sam­handler og forsterker hverandre, blir markeds­føringen mer effektiv.

En overordnet huskeliste:

  • Oppnå digital kontakt med mulige kunder.
  • Skaff samtykke for personlig kommunikasjon.
  • Send informasjon som er tilpasset hva du vet om den enkelte person og hvor personen er i kjøpsprosessen. Vi sier det handler om å gjøre leadet varmt.
  • Samle stadig mer informasjon om personene over tid.
  • Tilfør informasjon fra andre databaser.

Lag digitale planer og strategier

Et eksempel på en vanlig fremgangsmåte for innholdsmarkedsføring:

  1. Legg en artikkel ut i ønsket kanal, for eksempel Facebook. Sørg for hele artikkelen ikke vises, bare litt. Med betalt annonsering gir du spredningen en ekstra boost.
  2. Facebookposten eller -annonsen lenker til nettsiden din hvor hele artikkelen ligger. På den måten sørger du for at artikkelen også får et langt liv.
  3. Under artikkelen gir du leseren mulighet til å melde seg på nyhetsbrev eller lignende. Dermed får du leseren inn i trakten og arbeidet med konvertering til betalende kunder kan begynne. Med en kombinasjon av nyhetsbrev og tilbud vil leseren forhåpentligvis kjøpe noe etter hvert.
  4. Stadig får du tak i mer informasjon om kunden. Du sender ut spørreundersøkelse, du sjekker hva kunden klikker på i nyhetsbrevene, du ser hvilke tilbud kunden responderer på og du finner ut hvor kunden bor. Informasjonen bruker du til å optimalisere den digitale markedsføringen.
  5. Du kan også toppe det hele med et lojalitetsprogram eller en kundeklubb.

Les også: La inbound marketing gå hånd i hånd med innholds­markeds­føringen

Du starter altså bredt i sosiale medier og ender opp med et tett kundeforhold der kundedialogen er tilpasset den enkelte. Det er som en trakt som blir smalere og smalere samtidig som du vet stadig mer om den enkelte.

Kort sagt betyr dette at det holder ikke at du bare er aktiv i sosiale medier. Du må i tillegg oppgradere nettsidene dine, jobbe med SEO, lage kundeklubb, sende ut nyhetsbrev og ta dypdykk i statistikkene.

Omvendt trakt

Men tenk også at trakten kan bli bredere og bredere. I din digitale strategi bør du ha med artikler, videoer, konkurranser og vennetilbud som folk ønsker å spre. Da slipper du å bruke penger på spredningen. Dette forutsetter selvsagt at konkurransen er morsom nok og at artikkelen er nyttig nok.

Strategier, tips og triks rett til deg!

  • Hidden
  • Hidden
  • Fyll ut e-postadressen din
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.

Grepene som gjør bedriften din synlig

Det er ikke bare nyttige tipsartikler som gjør at du oppnår digital kontakt med mulige kunder. Du kan også gjøre en innsats med annonser og søkeoptimalisering.

SEO

Sørg for at artiklene dine kommer høyt opp i søk. Det viktigste er å forfatte en overskrift som du tror mulige kunder vil bruke i et søk. I tillegg må bildefilene navngis slik at også de kan dukke opp i søk. Ikke kall bildet 23‑vinter‑a.jpg, men skriv piggdekk-tilbud-stavanger.jpg, hvis det er bildekk du selger, da. Det er flere hundre slike grep man kan bruke for å komme høyere opp i søk.

Google Ads

Man kan også benytte Google Ads-annonser, da kommer man enda høyere opp i søk. Du betaler kun når noen søker på en slik måte at din annonse vises. Utgiftene holder du fint i tøylene, bestem et budsjett som Google må holde seg til.

Det finnes flere hundre grep for å komme høyere opp i søk.

Retargeting

Retargerting er en annen type markedsføring. Dette er virkemiddelet du bruker mot alle som er innom nettsiden uten å konvertere – altså besøkende som går inn, leser og forlater siden uten å kjøpe, eller legge igjen noen form for kontaktinformasjon.

Retargeting virker slik: En person besøker for eksempel en nettbutikk for briller, hvor et lite kodeavsnitt samler tilstrekkelig med data om besøket. Personen går videre til Facebook eller en annen aktør som er deltaker i dette eller et lignende publikumsnettverk – da dukker det opp en annonse for nettbutikken der.

Det som kan være irriterende for kunden, er hvis han bestiller en vare til full pris på netbutikken og så viser du en rabattannonse i neste øyeblikk når kunden beveger seg over til en annen aktør. Du må altså tenke godt gjennom hvilket budskap du skal ha i annonsene.

Innse markedsavdelingens begrensninger

Det er mange digitale muligheter nå: Sosiale medier, SMS-reklame, konkurranser, SEO, kundeklubb, content marketing, nettannonser, videoer, nyhetsbrev, tilbudsbrev, spørreundersøkelse og mye annet.

Markedsavdelinger makter ikke alt alene og må sette ut en del arbeid, det gjelder også arbeid med strategier og planer. Effektiv digital markedsføring kan gjerne starte med å bestemme hva markedsavdelingen skal levere på egen hånd og hva som skal settes ut til andre.

Ta gjerne kontakt med oss i Cognito, så kan vi sammen lage effektiv digital markedsføring.

Lyst til å nå nye høyder?

Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.

  • Hidden
  • Hidden
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg. Se hvordan vi behandler personopplysninger.