Vår historie

Se hvordan et møte i trappen skapte en ny kunnskaps­bedrift for relasjons­markedsføring.

April 2002

Etter fire år som selvstendig CRM-konsulent søkte Morten Willumsen (daglig leder) en forandring i sin tilværelse. Han samlet mye nyttig erfaring fra ulike bransjer hos sine oppdragsgivere disse årene, men ensomheten ble kjedelig og miljøet for kompetansebygging var naturligvis lite.

Det er begrenset hvor mye man kan inspirere seg selv over lang tid selv om arbeidet med kundene er tilfredsstillende.

Så var det denne dagen i april 2002 da Morten gikk opp trappen til et dialogbyrå for å snakke om en ledig stilling. I samme sekunder går Wenche og Pål ned den samme trappen for å forlate sine.

Wenche og Pål jobbet i et større dialogbyrå på den tiden og søkte seg til et mindre og mer uformelt miljø. Faktisk var de veldig klare for å etablere eget selskap, forsøke å sette egne tanker og ideer ut i praksis og teste livet som gründere. De hadde laget en forretningsplan, hadde samlet kapital for oppstart og lekte med navn på selskapet. Søk etter egnede lokaler hadde også startet.

Vi møttes i trappen – og for å gjøre en lang historie kort – etter noen kommentarer til hverandre i farten, ble det møter, en felles plan og GO!

Cognito AS ble etablert, vi flyttet inn i Vekstsenteret på Skullerud og jakten på kunder begynte.

Tæring etter næring

Vår filosofi og vekststrategi var å bygge sten på sten og ta tæring etter næring. Vi var, og er fortsatt, ekstremt opptatt av å bygge langsiktige relasjoner til våre oppdragsgivere. To ting var viktige for oss. Det ene var å tjene pengene før vi brukte dem. Det andre var å etterleve sitatet:

«Gjør ditt arbeid av fullt hjerte og du vil få suksess. Det er så lite konkurranse der ute.»
–Elbert Hubbard

Dette var også grunnlaget for våre verdier:

  • Empati – fordi det er helt sentralt å forstå våre kunders behov, og komme raskt opp med gode løsninger.
  • Grundighet – fordi vi ydmykt vet at det vi gjør påvirker opplevelsene til våre oppdragsgiveres kunder, og deres renommé.
  • Service – fordi gjennomføring er viktigere enn ambisjoner, og da står vi til disposisjon 24/7.

De neste 10 årene ga jevn vekst med nye kunder, nye medarbeidere, ny dialogkompetanse, økt omsetning og lønnsomhet. Vi var for lengst godt etablert i markedet.

Fusjon med Bording-konsernet

Verden er i endring og bransjen vår er intet unntak. Mer eller mindre alt og alle er gjenstand for omstilling som følge av ny teknologi, nye ideer, nye krav til kompetanse, nye samarbeidsformer, ny kjøpsadferd og det er kortere vei fra idé til lansering i markedet. Samtidig blir verden mer tilgjengelig digitalt og markedet åpner seg plutselig fra lokalt til globalt nedslagsfelt.

I 2014 valgte vi derfor å bli del av det skandinaviske konsernet Bording med hovedsete i København. Bording utvikler selskaper innen Marketing Communication Services og ønsket Cognito som plattform for satsningen i Norge.

Nå er vi rigget for ytterligere å rendyrke digital dialogmarkedsføring og customer experience i en disruptive verden.

Og vi skal fortsatt styres av gründerånden for å utvikle selskapet videre.

Få en gratis workshop

Alle har utfordringer. Er det å engasjere kundene, eller få nye kunder? Eller mangler riktig teknologi og ressurser som forenkler hverdagen din? Vi tilbyr inntil 3 timer gratis workshop om dine utfordringer. Da blir du også kjent med vår kompetanse og arbeidsmetodikk.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.