Det er fristende å bruke no-reply i nyhetsbrev for å tvinge kundene gjennom respons­skjemaer. Men bør du det?

Stenger dialogen ute

Store selskaper kan drukne i spam. Derfor ønsker de at henvendelser skal skje via skjemaer med avkrysningsvalg for temaer og problemstillinger slik at henvendelsen kommer frem til riktig person. Men er det kundevennlig?

For å få til en god kundedialog, bør det være lett for kunden å ta kontakt. De fleste henvendelsene fra et nyhetsbrev eller reklamebrev vil naturlig nok handle om tilbudene eller artiklene i e-posten. Da burde man ha åpnet for at kundene kan ta kontakt ved å trykke «svar» i e-posten.

Ulemper ved no-reply

Generelt har avsender med navnet no-reply større risiko for å bli tatt av spamfilter. Bruker du no-reply, vil e-posten din altså aldri komme frem til en rekke mottakere.

Flere e-post-programmer er også skrudd sammen slik at dersom man svarer på en e-post, vil programmet anse avsenderen som trygg. Bruker du no-reply i nyhetsbrevene dine, går du glipp av muligheten for å bli ansett som en trygg avsender. Dermed vil du være mulig mat for spamfilteret hver eneste gang du sender ut nyhetsbrev.

Strategier, tips og triks rett til deg!

  • Hidden
  • Hidden
  • Fyll ut e-postadressen din
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.

Et selskap som bruker no-reply, mister også viktige tilbakemeldinger. No-reply kan også bety at færre åpner e-posten. Det kan også bety flere avmeldinger og flere klager, ifølge undersøkelser.

System i henvendelsene

Spørsmålet om no-reply er ikke helt sort hvitt. Ved enorm pågang av kundehenvendelser er det fristende å lose alle kundene inn i skjemaer slik at alle henvendelser havner i en database for oppfølging. Da må man samtidig stenge muligheten for å sende e-post, blant annet må man innføre no-reply.

Men generelt synes vi at du som markedsfører bør unngå no-reply. Gjør det lettest mulig for kunden å ta kontakt.

Lov å sende e-post likevel

Noen selskaper oppfordrer mottakeren til å sikre at selskapets e-poster kommer frem til mottakeren. Det skal gjøres ved at mottakeren skal legge no-reply-adressen til i sin mappe med kontakter i e-postprogrammet.

Man får dermed inntrykk av at selskapet ønsker monolog og ikke dialog. Det er jo et paradoks å legge no-reply som en kontaktperson i adresseboken.

Neste lenke lyder heldigvis: «Kontakt oss». Det viser seg at lenken gir tillatelse til sende e-post til selskapet likevel. Hva er da poenget med no-reply i starten? Antagelig har det vært flere nyhetsbrev-kokker over flere år og så har det blitt litt rot.