Her er noen gode råd om hvordan forfatte mer selgende overskrifter i markedsføringen.

  • Fang leserens oppmerksomhet
  • Gi et løfte om et bedre liv
  • Definer målgruppen ved hjelp av ordene
  • Optimaliser for søk
  • Ikke vær for kreativ – si noe forståelig
  • Ikke press inn for mye informasjon
  • La undertittel og overskrift utfylle hverandre

Hvilke ord må være med i overskriften?

En teknikk du kan bruke for å forfatte overskriften, er å spørre deg selv hvilke ord som være med. Ordene må gi leserne nok informasjon til å forstå hva saken dreier seg om. Deretter kan du forsøke å lage en overskrift ut av de ordene.

Skal du for eksempel selge sykler, må ordet sykkel tas med i overskriften. Det med, ellers aner ikke folk hva du snakker om.

Strategier, tips og triks rett til deg!

  • Hidden
  • Hidden
  • Fyll ut e-postadressen din
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.

Lager du reklame på papir, kan bilde og overskrift utfylle hverandre. Da kan du droppe ordet sykkel i overskriften hvis du har bilde av en sykkel under. Folk ser jo av bildet at det er sykler det er snakk om.

Men i den digitale verdenen må du tenke på at folk skal kunne finne artikkelen i søk. Derfor må du ha med ordet sykkel i overskriften selv om du har bilde av en sykkel under.

Optimaliser for søk (SEO)

I nyhetsbrev er det ikke viktig å jobbe med SEO. Men det kan hende at mottakeren skal søke i sin egen maskin for å finne din e-post med tilbud som løp forbi på skjermen for noen uker siden. Da kan det lønne seg at du tenkte SEO den gangen du sendte e-posten ut. Men la oss nå snakke om artikler på nettsiden din.

Det finnes artige overskrifter som dessverre ikke sier hva saken handler om.

«Nei, nå orker jeg ikke mer!»

«Nei, nå orker jeg ikke mer!» kan være en grei overskrift dersom du følger en blogger fast og du liker det meste av hva vedkommende skriver. Men den overskriften har ingen ord som forteller hva temaet er, den taper altså i søk.

Du kan påstå at du med din sykkelbutikk egentlig selger fritidsopplevelser, bedre helse eller kortere reisetid. Men folk søker neppe med de ordene. De skal ha en sykkel og bruker ordet sykkel i søket.

Men ord har synonymer. Hva søker folk på? Skriver de «bil» eller «kjøretøy»? Skriver de «hus» eller «bolig»? Sjekk Google hvor mange treff du får. Sjekk også Google Trends.

Bruk overskriften til å definere målgruppen

Du kan bruke overskriften til å definere målgruppen. Bruk ordet sykkel for å fange alle som er interessert i sykler. Er det snakk sykler for kvinner? Bruk da også ordet kvinner i overskriften. Vel, det er neppe noen som søker etter kvinner og sykkel. Akkurat ved sykler er det nok mer vanlig å si damesykkel.

Treff målgruppen etter hva den søker på.

Poenget er at du bør treffe målgruppen så godt som mulig etter hva du tror den søker på. Driver du utleie av sykler? Da må ordet utleie med. Det er også lurt å ta med det geografiske området som din forretning ligger i. For eksempel «Utleie av damesykler i Bergen».

Dette var et enkelt eksempel, men poenget er klart: Overskriften blir for utydelig dersom du skriver «Opplev byen vår rullende på to hjul», for det gir dårligere treff i søk. Hvilken by? Er det utleie eller kjøp? Er det sykkel, motorsykkel eller tohjuling?

Et løfte om et bedre liv

Ingen kjøper noe av deg bare fordi du er størst i bransjen eller feirer 10 år som bedrift. Du må i overskriften ikke snakke om deg selv, men om at livet til leseren kan bli bedre.

Selv leser du dette fordi du regner med å få noen tips …

Selv leser du denne artikkelen fordi du regner med å få noen tips her, slik at du kan tjene noen ekstra kroner for firmaet – vårt løfte i overskriften er altså at livet ditt blir litt bedre.

Men løftet om et bedre liv bør være så konkret som mulig, både fordi folk søker konkret og fordi det er lettere å forstå.

For å tydeliggjøre at artikkelen din er konkret, kan du forsterke med ordene «her er» eller «disse». «Disse skjortene krymper ikke» eller «Her er skjortene som ikke krymper».

Slik blir salgsløftet bedre

Det bør komme frem at leseren skal få et bedre liv med minimal egeninnsats. Det er forskjell på «Slank deg 10 kg» og «Slank deg 10 kilo uten å trene mer».

Minimal egeninnsats kan også handle om en lav pris.

Du kan vise den lave egeninnsatsen på ulike måter. Du kan skrive «10 tips til hvordan …» eller «… på 1-2-3» eller «… på kun tre minutter» eller «enkle/lette/raske/lettvinte grep», da gir du inntrykk av at det ikke er snakk om en lang avhandling eller mye jobb.

Også «Levert på døren», «Alt i ett», «Plug and play» eller «24 timers service» er uttrykk som indikerer at kunden må yte liten egeninnsats.

Fang oppmerksomheten

Ordet «ny» går aldri av moten. «Ny type damesykkel» fanger din oppmerksomhet. «Nye grep for å lage overskrifter». «Hemmeligheten bak gode overskrifter» spiller på din nysgjerrighet og din frykt for å ha glipp av noe. Kom med en oppsiktsvekkende påstand.

La undertittel og overskrift utfylle hverandre

Ofte trenger du også en undertittel. La overskrift og undertittel spille mot hverandre. Det er nemlig ikke så lett å presse alt inn i overskriften. Man bør heller ikke presse inn for mye overskriften, for da blir overskriften for tung å lese. Du kan ikke komme med mange argumenter i overskriften.

Pass på at undertittelen ikke sier det samme som overskriften.

Har du i overskriften sagt at saken gjelder noen søte kjoler, behøver du ikke i undertittelen si at kjolene er pene, det blir i tilfelle smør på flesk.

La heller undertittelen si det som overskriften ikke får sagt. Bruk undertittelen til å forklare overskriften eller til å enda bedre definere målgruppen.

Er du på jakt etter et salg der og da, kan du eventuelt fortelle i undertittelen at det haster, for det er «kun fem eksemplarer igjen på salg» eller «salget varer ut uken» eller noe slikt.