Utløser nettstedet ditt få salg? Her får du noen redak­sjonelle tips.

Del 1: Nettsiden – tekniske tips
Del 2: Produktet – kanskje problemet er hva du selger?
Del 3: Innholdet – redaksjonelle tips

Øk trafikken på nettsiden

Grunnen til at du ikke får så mange kunder via weben, er ikke nødvendigvis at varene dine er dårlige. Det kan hende du har supre varer, men det er rett og slett for lite trafikk på nettsidene.

Sett av nok timer til SEO, sørg for at nettsidene kommer høyere opp i nettsøk.

Skriv mer målrettede artikler. Folk er ikke så interessert i nyansettelser, skriv noe som leserne finner nyttig. Eller noe moro, for eksempel quiz. Spre så hver artikkel i sosiale medier. Få eventuelt hjelp utenfra til alt dette.

Sørg for gjentatte besøk

En undersøkelse viser at potensielle kunder må være innom en nettside en håndfull ganger før det blir til en varebestilling. Du bør altså sørge for at folk kommer tilbake til nettsiden din flere ganger. Du kan ikke regne med at folk kjøper den første gangen de er innom.

Det betyr at du bør friste folk til å abonnere på nyhetsbrev. Si for eksempel at enkelte tilbud eller tips gis kun via nyhetsbrevet (og følg opp dine løfter).

Når du sender ut nyhetsbrev, kan du etterpå sjekke hvilke artikler som ga flest klikk. Da kan du gjenta suksessen ved å skrive flere lignende artikler. Men: Det kan også være at du får feil publikum dersom du kun styrer etter kjølvannet på denne måten. Kanskje kjølevannet er bedre, det har i alle fall kontakt med motoren i bedriften din.

Er du til å stole på?

Sørg for at nettsidene gir folk nok til at de tror du kommer til å levere varene. Åpenhet hjelper en del på troverdigheten. Vis frem ansatte. Vis frem kunder. Vis frem positiv medieomtale. Vis frem hva kunder mener om dere. Vis frem hvordan folk kan kontakte deg. Vis frem hvordan produktene virker.

Få hjelp til å rydde bort skrivefeil og intern sjargong. Fjern uaktuelle artikler. Bruk troverdige bilder (mer om dette i en senere artikkel). Ikke bruk bilder hvor man ser at moten er ti år gammel. Kanskje hele weben trenger et designmessig løft?

Fortell at det er liten risiko for å handle, kunden kan nemlig angre.

Strategier, tips og triks rett til deg!

  • Hidden
  • Hidden
  • Fyll ut e-postadressen din
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.

Lag en tilstelning

En event kan gjøre at du treffer leserne av weben din ansikt til ansikt. Da er det lettere å selge noe til dem. Du kan arrangere noe som leserne er interessert i å besøke. Det kan være et foredrag eller en varefremvisning med nyttige tips og tilbud. Sørg for at nettleserne får anledning til å snakke med deg, ikke ha et fullstappet program – gi folk en pause med mat.

Frist kundene med noe gratis. Be dem melde seg på nyhetsbrev, så lover du tilgang til en nyttig artikkel, bok eller video.

Slik skriver du bedre

Fortell budskapet på ulike måter

Flytt det viktigste mot venstre i setningene, i avsnittene og på skjermen. Det viktigste er det kunden er opptatt av. Bruk punktlister, et enkelt språk og mange mellomtitler.

Ikke alle liker å lese. Noen liker å se film. Eller å høre. Ikke bare skriv at denne stolen er lett å skru sammen, vis med en film at den er lett å skru sammen.

Utfør tester

I perioder kan du bytte ut lange tekster med korte eller omvendt, sørg for å teste landingssidene.

Kanskje kundene slett ikke trenger de lange forklaringene, men kunden ønsker å komme hurtigst mulig til kassen for å betale eller bestille. Eller så kan det være motsatt. Desto mer usikkert noe er, desto mer trygghet må du skape. Et helt nytt produkt som ingen har sett før, betyr usikkerhet. Et kostbart produkt krever mer trygghet. Kort sagt: Test.

Ikke vær selvopptatt

Mange bedrifter er ganske selvopptatte. Man skriver om sine filialer og «håper du liker nettsiden vår.» Pass på at du prioriterer det som kunden er interessert i. Hva er det du kan levere til kunden? Hva skiller din leveranse fra andres leveranser?

Du kan ikke være ekspert i alt. Du har heller ikke tid til alt. Innse at noen oppgaver må du betale eksterne for å utføre.