Hyundai KONA2018-08-06T13:09:30+00:00

Project Description

KONA by Hyundai

Hyundai Motor Company er en av verdens største bilprodusenter, og har vært representert på det norske markedet siden 1992. Nå skulle det lanseres en helt ny bil, KONA by Hyundai.

Konfigurator for Hyundai KONA

Utfordringen

Ut fra en beskjeden markedsandel i Norge, var det viktig å få frem nyheten og elbil-faktoren for å vise at Hyundai er langt fremme teknologisk og absolutt henger med i utviklingen. Hovedutfordringen var at elbilene ikke kommer til Norge før høsten 2018. Derfor hadde lanseringen tre hovedmål:

  1. Selge inn forhåndsbestillinger av KONA med bensinmotor. Måltall ble ikke satt, men man ønsket erfaringer med hvor modent Hyundai-markedet var for nettsalg.
  2. Skape interesselister og reservasjoner på elbilen uten å kunne vise bilen fysisk, eller prisene. Samtidig måtte de interesserte holdes varme for ikke å miste interessen eller kjøpe en annen bil mens de venter. Måltall ca. 3-4.000 navngitte registreringer.
  3. Skape en interessebase med samtykke som vi kunne kommunisere til generelt om Hyundai (ref. GDPR). Måltall ikke satt, og vil være ren bonus.

Ut fra en beskjeden markedsandel i Norge, var det viktig å få frem nyheten og «elbil-faktoren» for å vise at Hyundai er langt fremme teknologisk og absolutt henger med i utviklingen.

Løsningen

Vårt mandat som dialogbyrå var å utvikle og gjennomføre aktiviteter for å skape trafikk til reservasjons- og bestillingssider på nett. Derfra kunne vi identifisere de interesserte og få de konvertert til interesseliste, konkret bestilling og samtykke til å motta kommunikasjon.

KONA hub

Vi utviklet en egen nettside for bilen på kona.no. Formålet var å gi de besøkende mer kunnskap om bilen, og skape så stor interesse at de ville registrere seg for å forhåndsbestille bensinbilen, eller registrere sin interesse for elbilen.

  • Siden inneholdt en Konfigurator for å bygge bensinbilen – for deretter å kunne fullføre bestillingen.
  • Ved registrering av interesse for elbil, fikk man et kønummer som ble varslet på e-post, og lagret i registerbasen.
  • Når man registrerte sin interesse, kunne man også gi samtykke til å motta informasjon m.m. fra Hyundai.

Facebook og Instragram

Vi gjennomførte flere facebook-aktiviteter for å skape trafikk til KONA kampanjeside for å registrere interessenter. Vi brukte retargeting mot de som har klikket seg inn på siden uten å melde interesse.

PR og annonsering

PR-tiltak var pressemeldinger. Samtidig ble det gjennomført annonsering som del av verdenspremieren i juni 2017. Formålet var å skape oppmerksomhet rundt en helt ny elbil i SUV-segmentet.

Kundeservice og Q&A

Vi forventet stor stor pågang og gjorde derfor to tiltak:

  1. Egne ressurser på kundeservice til å håndtere henvendelser på telefon og e-post, i tillegg til overvåking av Facebook og aktivitetene derfra.
  2. «Spørsmål og svar»-side på kona.no.

Kommunikasjonsprogram

På grunn av lang tid før bilen kommer på veien, og for de som opplever å stå langt bak i køen, var det viktig å lage et program med formål å holde motivasjonen og interessen oppe for elbilen. Vi lagde en rekke nyhetsbrev som distribueres etter visse tidsintervaller.

Resultatet

Resultatene har vært vanvittig bra, og interessen for elbilen formidabel. Vi har lykkes med kundereisen ved å tiltrekke et stort antall ukjente interessenter til landingssiden. Deretter klart å friste dem til å konvertere til interesseliste. Nå vet vi nøyaktig hvilke 11.000 personer er som er interessert i Hyundai KONA, og har gitt samtykke til videre dialog og salg.

En fantastisk base til å jobbe videre med.

Kommentarfelt

Lyst til å nå nye høyder?

Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.