KONA-eventyret2018-08-07T12:02:07+00:00

Project Description

KONA-eventyret

Spoiler – denne fortellingen ender med at Hyundai selger 6000 elbiler på under to uker, gjennom vår bestillingsløsning. Slik gjorde vi det:

«Her er tekst til nyhetsbrevet som skal ut i kveld», var meldingen fra markedsavdelingen i Hyundai, den 26. februar 2018. Eller sånn vi kjenner datoen: Kvelden før lanseringen av Hyundai KONA electric. På dette tidspunkt hadde over 16 700 personer allerede meldt sin interesse i vår køordning.

Utfordringen

La oss ta et steg tilbake. Året før laget vi en plattform på kona.no for bensinutgaven av Hyundai KONA – med mulighet for å melde sin interesse for el-varianten og dermed sikre seg en plass i køen. Da vi til slutt stengte for registrering, hadde vi 20 134 personer i kø. Denne artikkelen tar for seg neste kapittel, nemlig lanseringen av Hyundai KONA electric.

Allerede før hverken priser eller spesifikasjoner var kjent visste vi at denne bilen ville bli populær. Takket være køordningen med gode, gamle «sense of urgency», trengte vi ikke lenger tenke annonser og betalt spredning. Denne jobben gjorde mediene og entusiaster for oss.

Lite informasjon tilgjengelig og forsinkelser i konsernet, kombinert med den massive interessen viste seg å være blant de store utfordringene. For å løse dette ble strategien å holde en tett dialog med interessentene og dele alt som fantes av informasjon – det inkluderte også egne meldinger for å fortelle at det ikke finnes noe nytt å melde.

Vår løsning

Køliste

MailUp Email Marketing Software ble benyttet som database og kommunikasjonsplattform for registrerte interessenter og bestillinger. Her lagret vi trygt det vi trengte for å holde kunden oppdatert underveis: personalia, kontaktinformasjon, ønsket forhandler og selvfølgelig kønummeret.

E-postadressen ble brukt som unik identifikator og vi tillot ett kønummer per e-postadresse.

Kommunikasjon

Vårt kommunikasjonsprogram hadde noen enkle formål:

  • Motivasjon. Med lang ventetid og mange på venteliste var det behov for jevnlige oppdateringer om status for å opprettholde motivasjon og interesse.
  • Ryktekontroll. Av samme grunn som nevnt over begynte det å oppstå rykter rundt lanseringen. Her ønsket Hyundai raskt å avkrefte eller bekrefte.
  • Gjennomsiktighet. Relatert til forrige punkt, ville vi være så åpne som overhodet mulig med alt vi hadde av relevant informasjon.

All informasjon som ble sendt til interessentene, ble først distribuert internt til forhandlere og ansatte i Hyundai, slik at alle satt på den samme informasjonen.

Nettside

kona.no har vi presentert hele informasjonsspekteret om elbilen i et oversiktlig og lekkert grensesnitt. Alt fra design og ytelser til tekniske data og pris.

Kundeservice

Ikke alle byråer er så heldige og ser responsen fra publikum slik vi gjør. Som kundeserviceleverandør for Hyundai Motor Norway har vi tatt i mot hvert eneste spørsmål, hver eneste mening og all ros samt skepsis til prosessen og løsningen.

2107

e-posthenvendelser

669

telefonsamtaler

79

Facebook-henvendelser

Denne erfaringen er verdt sin egen vekt i platina. Med 2107 KONA-relaterte e-poster og 669 telefonsamtaler i juni, samlet vi inn data som skulle være med på å forme kommunikasjonen underveis. Gjengangerne ble publisert på en egen side med spørsmål og svar.

Konfigurator og nettbestilling

Parallelt med kommunikasjonsarbeidet utviklet vi en løsning der en kan konfigurere og bestille sin helt egen Hyundai KONA electric på nett. Vi tenker alltid universell utforming og kompatibilitet over alle plattformer – og siden kona.no er den eneste muligheten for å bestille elbilen ble dette særlig vektlagt.

Vi laget en konfigurator som er oversiktlig, intuitiv og behagelig for øyet.

MailUp er integrert med bestillingsløsningen og sørger for at ordrebekreftelser med bilkonfigurasjon sendes til kunde, forhandler og Hyundai. Gjennom SMS, nyhetsbrev og «min side» ble kundene oppdatert jevnlig med estimert leveringstidspunkt og annen relevant informasjon.

Vi hadde sett for oss at rundt 25 prosent av dem som meldte forhåndsinteresse ville bestille bil. Nå ser vi at et sted mellom 35 og 40 prosent til slutt la inn ordre, og vi kan trygt si at KONA electric er en vanvittig suksess.

– Christian Stenbo, markedsdirektør i Hyundai Motor Norway

Resultatet

Resultatet av lanseringen var overveldende. Mer enn 6000 personer la inn bestilling i løpet av de to første ukene og i skrivende stund er ordreboken fylt opp de neste to årene. KONA og KONA electric har vært viktige prosjekter for oss og vår utvikling, og vi gleder oss til å ta i bruk mye av lærdommen på hydrogenbilen NEXO.

Kommentarfelt

Lyst til å nå nye høyder?

Det vil vi også. La oss ta en prat, eller et møte, for å finne ut hvordan vi kan hjelpe til.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.