Det lønner seg å sende en e-post der du sier velkommen. Velkomstmeldinger har høy åpnings- og klikkrate.

 

Fire kjappe tips

  • Sørg for at mottakeren raskt forstår hvem som er avsender
  • Fortell på nytt hvorfor det er smart å abonnere på nyhetsbrevet ditt
  • Bruk punktlister og overskrifter slik at det er kjapt å lese.
  • Avslutt med å sende mottakeren videre til noe mottakeren setter pris på

Flere tips til hvordan skrive velkomstmelding

Avsender og emnefelt

Mottakerens bekjentskap med deg er ny – sørg derfor for at mottakeren forstår at e-posten er fra deg. Avsendernavnet bør være det samme som der mottakeren meldte seg på, enten du brukte et firmanavn eller et produktnavn.

Bruk gjerne også personlig avsenderadresse av typen anne@selskapet.no. Gjør du det, avslutt e-posten med samme person, altså «Hilsen Anne i Selskapet».

Emnefeltet bør også forteller hva e-posten faktisk handler om, altså mottakerens påmelding.

Avhengig av hva du selger og har lovet i påmeldingen, kan man vurdere å ha med et tilbud allerede i emnefeltet. Da kan du skrive «Takk for påmeldingen – se dagens tilbud», så sikrer du at mottakeren forstår hva e-posten handler om fordi ordet påmelding står tidlig.

Strategier, tips og triks rett til deg!

  • Hidden
  • Hidden
  • Fyll ut e-postadressen din
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.

Har du lovet mye nyttig stoff og i stedet pøser på med reklame i velkomstmeldingen, gir du et dårlig førsteinntrykk. Husk at du får flere anledninger senere til å selge noe. På den annen side vil det ikke være veldig provoserende for mottakeren om du nederst har et velkomsttilbud.

Hvor mye du kan pushe salg i den første e-posten kommer an på hva mottakeren forventer. Det er forskjell på å bli abonnent på nyhetsbrev og tilbudsbrev. Abonnerer man på tilbud, er det jo nettopp tilbud man ønsker seg.

Design

Design brevet slik at det passer til målgruppen. Det gjelder bilder, farger, fonter osv. Designen bør være av samme type som påmeldingssiden. Lag en mal slik at brevet lett å kjenne igjen fra gang til gang.

Mottakers navn

Bruk gjerne navnet på mottakeren – i emnefelt eller i teksten ellers. Pass da på at datagrunnlaget gir deg den muligheten. Dersom feltet for navn på påmeldingssiden ikke er et obligatorisk felt, vil ikke alle fylle ut dette. Du må altså forfatte en setning som fungerer både med og uten navn. Eller så må du rett og slett kutte ut navn.

Test hvordan e-posten ser ut både med og uten navn før du lander den faste teksten.

Forvent flere påmeldinger dersom du ikke ber om navn, adresse, telefonnummer o.l.

Bør du på påmeldingssiden be om fornavn og etternavn? Du kan forvente flere påmeldinger dersom du ikke ber om navn, adresse, telefonnummer og lignende på påmeldingssiden. Hvor mye informasjon du trenger, må du selv vurdere. Men husk at du kan også spørre om mer informasjon i et senere nyhetsbrev.

Overskrift og logo

Si i overskriften hva som er poenget med e-posten, for tidlig å avklare om det er en ren velkomstmelding eller om det er snakk om å bekrefte påmeldingen (double opt-in).

Logoen din bør komme tidlig i e-posten slik at mottakeren lett kjenner deg igjen. Da reduserer du risikoen for at folk melder seg av ved en misforståelse.

Bruk gjerne noen varme ord som velkommen eller takk. Litt sjel må du vise, du kan ikke bare komme med saklige, tekniske opplysninger. Har artiklene og bedriften din en spesiell tone, bør den komme frem også i e-posten.

Segmenter på interesser og personopplysninger

Dersom du har mulighet og innholdet i dine nyhetsbrev tillater det, be gjerne mottakeren velge temaer i kommende nyhetsbrev. Slik treffer du mottakerne med mer relevant informasjon, og forhindrer dermed potensielle avmeldinger.

Utvidet informasjon om mottakerne vil være nyttig for å kunne segmentere nyhetsbrevet på en bedre måte. Det kan likevel være lurt å holde terskelen for påmelding så lav som mulig, og heller be om dette på et senere tidspunkt.

Yt personlig service og gi noe nyttig

Skriv at dersom abonnenten lurer på noe, er det bare å svare på e-posten. For all del, ikke skriv «Du kan ikke svare på denne e-posten», da kutter du dialogen.

For all del, ikke bruk noreply!

Avhengig av hva du selger eller leverer, kan det være en god idé å gi noe ekstra til nye mottakere – f.eks. et godt tilbud, nyttig tjeneste eller gratis prøveperiode.

Ha lenker til sosiale medier

Er bedriften din på sosiale medier? Vis ikonene eller fortell forskjellen på nyhetsbrevet og hva som blir lagt ut i sosiale medier.

Avmelding

Du er pliktig til å ha med mulighet for avmelding, og gir e-posten et seriøst inntrykk. Dette er noe du med andre ord ikke skal droppe.