Google bruker flere hundre faktorer for å rangere din nettside i søk. Selskapet holder kortene tett til brystet, likevel er mange av Googles algoritmer avslørt.

Du kan få flere kunder dersom du optimaliserer nettsidene dine for Google-søk. Dette er ikke en ut­tømmende liste over hvordan du kommer bedre ut i søk, men rådene vil hjelpe deg langt på vei.

Tenk på leseren, det liker Google

Et hovedråd når det gjelder SEO, er rett og slett å lage nettsider som brukerne setter pris på, da vil man ofte automatisk blidgjøre Google. For eksempel liker neppe leserne dine at det tar lang tid å laste siden din. Det liker heller ikke Google. Lager du en rask side, får du klapp på skulderen av Google som rangerer deg litt høyere i søk.

Gi Google tilgang

Alle sidene må ikke ligge som lenker på forsiden, men du må lage en struktur slik at ingen sider blir foreldreløse

Google sender ut robotsøk som sjekker nettsidene dine. Pass på at du gjør det lett for Google å finne alle sidene, lag en god struktur. Google kan kun indeksere sider som det er lenke til. Du bør derfor sette opp nettstedet ditt slik at det er mulig for Google å gå fra lenke til lenke og besøke alle sidene dine.

Hvordan kan foreldreløse nettsider oppstå? Vel, kanskje er du i ferd med å lage et nyhetsbrev, derfor lager du en enkeltstående artikkel på nettsiden din. Nyhetsbrevets ingress peker til artikkelen. Men artikkelen ligger ikke på bloggsidene eller på forsiden eller noe annet sted som menyene på nettstedet ditt viser til. Slik er den foreldreløs, Google klarer ikke finne den.

Google kommer heller ingen vei med søkebokser. Det samme gjelder dersom du har en log-in-funksjon på sidene dine.

Test søkbarheten

Er du usikker på om en av sidene dine er indeksert av Google, kan du i Googles søkefelt sjekke dette. La oss si vi skal sjekke denne siden: cognito.no/segmentering-oker-salget

Da legger man til teksten «site:https://» når man søker. Da blir det slik:Test søkbarheten i Google

Dersom siden ikke dukker opp som et treff, da er den ikke indeksert av Google. Det kan være fordi siden du har laget, er veldig fersk. Da må du pinge den eller bare vente noen dager til neste gang Googles robot besøker deg.

En ting til – husk at utviklere noen ganger ber om at Google ikke indekserer sidene. Det kan være at utvikleren ikke ønsker at noen skal se sidene før de er helt ferdige. Men har utvikleren husket å fjerne dette nå som nettstedet er ferdig? Det hender faktisk at det blir glemt.

Sats på kvalitetsinnhold

Skriv en artikkel med godt innhold. Gi svar på noe folk lurer på. Da vil flere lenke til deg og du rangeres høyere i søk. Kanskje må du leie inn en tekstforfatter i ny og ne for å lage gode nok artikler.

Ikke kopiér artikkelen mange ganger med ulike url-er i håp om å ha flere lodd i søk-lotteriet. Googles roboter forstår at du forsøker å lure dem. Lag noe unikt, det liker Google.

Strategier, tips og triks rett til deg!

  • Hidden
  • Hidden
  • Fyll ut e-postadressen din
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.

La overskriften inneholde det folk søker etter

La overskriften være det spørsmålet eller den frasen kundene eller leserne stiller. For eksempel: «Hvordan bygge terrasse?» Test overskriften i et søk. Se på treffene og få flere ideer til valg av ord og problemstillinger.

Pass på å ikke glemme opplagte ord. Handler artikkelen om trikk, bør ordet trikk med i overskriften.

Alderen din påvirker hvilke ord du selv bruker når du skriver. Du er også påvirket av utdannelse, hjemsted, venner og arbeidsplass. Kanskje de ordene du bruker, slett ikke treffer målgruppen. Det er ikke sikkert at det første ordet som dukker opp i hodet ditt, er det ordet folk flest bruker. Når du skriver artikler på nettsiden din, må du derfor tenke deg om. Er det disse ordene folk bruker når de søker?

Bruk Googles verktøy

Bruk gjerne Google Search Console. Eksempler på hva du kan se der, er :

  • Hva folk søker på før de lander på din side.
  • Hvilke nettsteder som har lenke til deg.
  • Hvilke av dine sider som ikke er optimale for bruk på mobiltelefon.
  • Hvor raskt nettsiden lastes ned

Slik får du ideer til bedre SEO og du kan du jevnlig forbedre sidene dine.

Med Google Trends kan du sjekke hvilke ord som er mest populære å bruke i søk. Bruker folk «helsestudio», «treningssenter» eller noe annet? En test i Google Trends avslører at folk søker mye oftere med ordet treningssenter enn med helsestudio. Derfor bør du bruke ordet treningssenter fremfor helsestudio.

I eksempelet med treningssenter ser du også folk søker mye med dette ordet hver januar og august. For øvrig ser du at trenden er nedadgående. Et nytt ord er kanskje på vei opp?

Når du velger ord, må du også ta hensyn til målgruppen din. Det er ikke sikkert at akkurat din målgruppe bruker det ordet som folk flest bruker.

Pass også på at du har krysset av for Norge i Google Trends, ellers kan det bli misvisende når du sammenligner et typisk norsk ord (stasjonsvogn) med et internasjonalt ord (SUV). Selvsagt vil det internasjonale ordet få flest treff, men det er ikke sikkert nordmenn bruker det ordet når de søker. I eksempelet over er det krysset av for «Norge» og ikke «Hele verden».

Du lurer ikke Google

Ikke forsøk å lure Google med å bruke populære søkeord som ikke har noe med artikkelen å gjøre. Google sjekker nemlig hvordan folk oppfører seg ved søk. Dersom folk går inn på din nettside etter et søk, og straks går tilbake til Google for å teste neste treff på listen, da antar Google at din nettside ikke holdt hva den lovet. Dermed rangeres du lavere i søk.

Gode lenker inn og ut

Forsøk å få nettsteder med høy autoritet, for eksempel store aviser, universiteter eller organisasjoner til å lenke til din nettside. Det kan du for eksempel gjøre ved å skrive nyttige kvalitetsartikler, kronikker eller lignende.

Du kan også gjøre avtaler med venner og partnere om at dere lenker til hverandre.

Forsøk deretter å få hvem som helst til å lenke til din side. Det hjelper ikke så mye at samme domene har mange lenker til deg, det er bedre å ha mange ulike domener som lenker til deg. For å få flere lenker til deg, kan du forsøke å spre artiklene dine i sosiale medier.

Er det nettsider med dårlig innhold som har lenke til deg, kan det dessverre gjøre at du havner lenger ned i søk. Det er lite du kan gjøre med det, du bestemmer ikke over hva andre lenker til. Men du kan skrive seriøse artikler, da vil forhåpentligvis ikke-seriøse nettsteder ikke ha motivasjon til å lenke til deg.

Du kan dessverre også bli smittet av hvem du selv lenker til. Lenker du til en rekke useriøse sider, rangeres du lavere. Visstnok sjekker Google lenkeavstanden fra deg til useriøse nettsteder. Lenker du til et ok nettsted som selv lenker til et useriøst nettsted, kan det påvirke din rangering negativt.

Velg seriøse venner som selv har seriøse venner.

Lenker som du har i brødteksten teller mer enn lenker som du har i menyer eller footer, så du bør holde et ekstra øye med brødtekstene.

Lenker som ikke vises, gir deg ikke høyere rangering. Det hjelper ikke å legge inn skjulte lenker.

Ha en lett og rask nettside

Bruker nettsiden din lang tid på laste, rangeres du lavere i søk. Pass for eksempel på at bildene ikke er større enn nødvendig når det gjelder oppløsning.

Ha en nettside med god lesbarhet

Pass på at typografien er god, ikke bruk hvite bokstaver på grå bakgrunn, da mister du poeng hos Google som vil at nettsiden din skal være lett å lese med god kontrast. Dette er nok et eksempel på at dersom du blidgjør leseren, blidgjør du samtidig Google.

Mobiltilpasset

Sørg for at nettsiden ser fin ut på alle typer skjermer, også på mobil og nettbrett. Det kalles responsiv design og gjør at leserne blant annet skal slippe å zoome inn for å klare å lese på mobilen. Sjekk selv hvor mobilvennlig nettsiden din er.

Les også: Vinn Google-søket med SEO