SEO-tips til hvordan din nettside kan rangeres høyere i søk på nettet.

I den forrige artikkelen om SEO snakket vi om dette:

  • Skriv noe leserne liker – det liker Google
  • Hjelp Google å få tilgang til sidene dine
  • Bruk Googles verktøy
  • Skriv kvalitetsartikler, da vil flere lenke til deg
  • Lag overskriften som et spørsmål folk setter i søkefeltet
  • Ikke forsøk å lure Google
  • Jobb for å få lenker inn fra seriøse aktører. Ikke lenk ut til useriøse.
  • Ha en nettside som er rask å laste
  • Ha en nettside med god lesbarhet
  • Sørg for at nettsiden er mobiltilpasset

Her får du flere tips til hvordan du kan optimalisere sidene dine for søk – SEO.

Ikke tekst i bilder

Pass på at tekstene dine er søkbare, altså at de ligger som kopierbar tekst og ikke er montert inn i bilder og illustrasjoner og er blitt gjort om til pixler.

Har du en video på nettsiden, må du skrive på nettsiden hva videoen handler om slik at Google får med seg ordene. Hva og hvor mye du må skrive, må du ta på skjønn. Enkelte velger å skrive alt det som blir sagt i videoen slik at alt er søkbart.

Dersom videoen er lagt til fra YouTube, kan dette også bedre Google-rangeringen.

HTML-koder og SEO

Bruk HTML-koder som H1, H2 osv, slik at det blir lett for Google å finne ut hva som er viktige tekster og hva som er mindre viktig. Men bruk H1 kun én gang.

Bruk et gammelt nettsted, men vær fersk

Google liker at nettstedet din har eksistert lenge, men publiser gjerne gamle artikler på nytt etter at du har omarbeidet dem. Google liker ferske artikler. Men det er ikke alltid det er viktig å være fersk. Det er indikasjoner på at Google først sjekker hvilke ord du bruker, før verdien på ferskheten settes.

Skriver du om hvilke mobiltelefoner som er de beste, bør siden din være oppdatert nylig. Skriver du derimot om hva rever spiser om vinteren, er det ikke så viktig at du lastet opp teksten forleden dag. Da kan det noen ganger faktisk lønne seg å ikke oppdatere.

Skal du fornye en artikkel, hjelper det ikke så mye at du laster opp den samme teksten på nytt. Google sammenligner nemlig med hva som sto der sist Google var på besøk. Du må gjøre en god del endringer for at siden skal telles som fersk.

Endringer i brødteksten teller mer enn endringer i kommentarer og menylenker.

Det lønner seg også å legge til en del nye sider årlig, og ikke bare oppdatere de gamle. Noen mener man bør legge til 20-30 prosent nye sider hvert år.

Også andres ferskhet kan smitte over på deg. Er det ferske nettsider som lenker til deg, hjelper det på din «ferskhetsverdi».

Skriv alt-tekst til bildene

Google liker at bildene dine er utstyrt med alt-tekst. Det er ikke bildetekst vi snakker om, men en egen tekst som kan vises dersom bildevisning er skrudd av. Her er det fristende å lure inn mange ord som gjelder artikkelen og ikke bildet, men husk at blinde bruker alt-tekstene til å forstå hva bildene viser. Alt-teksten leses høyt. Det er irriterende for svaksynte å måtte høre din skryteliste av nøkkelord samt salgsargumenter i hvert eneste bilde på nettsiden.

Er du flink med ord, kan du likevel få inn noen nøkkelord på en naturlig måte i alt-teksten.

Skriv keywords

Noen hevder at keywords ikke er så viktig mer. Andre mener de fremdeles teller. Skriv først artiklene slik at antatte viktige søkeord er med. Bruk så de antatte søkeordene på nytt og skriv dem inn som keywords for artikkelen.

I WordPress kan du ofte også legge inn stikkord som hjelper leserne å navigere på sidene dine. Les nøye hva hvert felt i WordPress egentlig betyr. Det kan hende at keyword og stikkord bør være ulike ord.

Strategier, tips og triks rett til deg!

  • Hidden
  • Hidden
  • Fyll ut e-postadressen din
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert – helt gratis.
Se hvordan vi behandler personopplysninger.

Vær venstrevridd

Det viktigste skal stå til venstre i setningene og på nettsiden. Google vektlegger tyngre ord som står helt til venstre i for eksempel overskriften. Når folk søker og får en liste med treff fra Google, er det jo kjekt at det viktigste ordet står først, slik kan man skumme nedover listen for å finne beste treff.

Bindestrek

Bruk bindestrek, ikke underscore (lav bindestrek), for å skille ord i url-en (nettadressen).

Nøkkelord

Bestem deg for et nøkkelord som er viktig for dine kunder – noe de vil bruke i søk. La ordet opptre mange steder:

  • URL-en
  • Titteltaggen
  • Overskriften
  • Ingressen
  • Første avsnitt
  • Bildefilen
  • Alt-tekst til bildet
  • Mellomtitler
  • Brødtekst
  • Menyer eller knapper

Men ikke overdriv. Det hjelper neppe å skrive det samme ordet hundre ganger ganger i brødteksten. Det du da oppnår, er et så dårlig språk at folk kan miste motivasjon til å lenke til din artikkel.

Lag en cornerstone

Flere av dine nettsider handler om det samme. Lag en ny sak som har lenker til alle sakene som handler om det samme. Det liker Google.

Viktige lenker bør du plassere tidlig i artikkelen.

Ha forståelige lenker

Lenketeksten bør være såpass lang at folk forstår hva lenken inneholder. Ikke skriv «Les mer her», men fortell konkret hva man kan lese. Du hjelper ikke bare leserne dine, men også Google liker forståelige lenker.

Del artiklene i sosiale medier

Flere vil lenke til deg, desto mer du klarer å spre artiklene dine. Bruk sosiale medier, der kan du også mot betaling spre artiklene til ekstra mange.

Du kan også sende artikkelen din til bloggere eller aviser og se om de tenner på saken og lenker til deg. I tillegg kan du kommentere andres artikler ute på nettet og samtidig legge ved en lenke til din egen side.

Ikke la snylterne vinne

Når du har skrevet en god artikkel, kan det hende den blir stjålet. For det første er det ulovlig. For det andre kan det hende tyven er flinkere enn deg til å optimalisere for søkemotorer. Når folk søker, kommer de riktignok til din artikkel, men den ligger på snylterens hjemmeside!

Et selvforsvar er å pinge nettsiden din så fort du har skrevet den. Det betyr at du sier fra til søkemotorene at de skal ta en kikk for å indeksere nettsiden og artikkelen. Søkemotorer er nemlig ikke innom nettsidene dine daglig. Bruk for eksempel pingomatic.com

Oppdager du at noen har stjålet artikkelen din, kan du be dem, eller rettere sagt kreve, at de sletter piratkopien av artikkelen og heller lager en lenke til din artikkel.

Men noe er lov å kopiere. Det er lov å gi et referat av en artikkel og det er lov å kopiere sitater, for eksempel. Det kan hende snylteren ikke har gjort noe ulovlig.

Tittelen er ekstra viktig

Titteltaggen bør du jobbe ekstra med. Pass på at alle nødvendige ord er med slik at folk kan søke. SEO-titler kan noen ganger bli kjedelige, men de treffer bra når folk skal søke. Alternativt kan du lage en rasende morsom eller provoserende overskrift som gjør at mange ønsker å dele artikkelen. Det blir en annen måte å tenke på. Da satser du på deling og ikke søking.

Forståelig URL

Nettadresser som består av tall hjelper ikke Google til å forstå hva sidene handler om.

Bruk forståelige ord i nettadressene.

Lager du nettsider ved hjelp av WordPress eller lignende, vil nettadressen (URL) automatisk bli generert – enten basert på overskriften i adressen eller som et nytt artikkelnummer. La oss si firmaet din heter superbedrift. Så skriver du en artikkel om støvler med overskriften «Bestefars fottøy kommer på moten igjen». Da blir adressen for eksempel slik: «www.superbedrift.no/2395» eller slik: «www.superbedrift.no/bestefars-fottoy-kommer-pa-moten-igjen».

Unngå tallene. Bruk heller url-en som har ord. Velg da også ord som folk søker på. Ordet fottøy er kanskje ikke så vanlig. Kanskje støvler eller sko er bedre. Men «stovler» i nettadressen er ikke optimalt. URL-en behøver ikke være identisk med overskriften. URL-en kan for eksempel være litt kortere enn overskriften, da er den lettere å kopiere inn i en e-post.

Er det umulig å slå dine store konkurrenter?

Som liten bedrift er det vanskelig å slå de store selskapene som selger det samme som deg. Løsningen kan være å lage overskrifter som er mer spesifikke. Det er riktignok færre som søker med slike ord. Men de som søker, kan havne hos deg.

La oss si du leverer mat. Skriver du bare «mat» i overskriften som du har på nettsiden din, kjemper du mot millioner av andre som har «mat» i overskriften. Skriver du derimot «mat til konfirmasjon», kjemper du mot færre, det vil si noen hundre tusen andre. Skriver du «mat til konfirmasjon oslo», er du nede i drøye hundre tusen andre treff. Skriver du «mat til konfirmasjon vegetar oslo», kjemper du mot enda færre konkurrenter.

Din store konkurrent gidder kanskje ikke bry seg en slik nisje.

Skaff deg en SEO-plugin

Bruker du WordPress eller lignende, kan du få ytterligere SEO-hjelp ved å installere plugins. Da får du hint og beskjeder om hva du bør gjøre før du publiserer artikkelen.

Betal Google for bedre plassering

Du kan komme høyere opp i søk ved å betale Google, da kan du havne på toppen av listen – som en slags annonse.